Meer blauw aan de telefoon

Na veel overwegingen ga ik dan toch maar de wijkagent bellen.
Ik ben nog van de generatie die niet zo snel in contact treed met de politie. Sterker nog, als ze achter me rijden, ben ik zenuwachtig, check ik of ik mijn gordel om heb en maak domme fouten.
Maar goed na 17 jaar in deze buurt gewoond te hebben en nog nooit een wijkagent gezien, zoek ik het telefoonnummer op.

Een 0900 nummer voor mijn wijkagent.
Een 0900 nummer?!
Een landelijk nummer voor mijn wijkagent?!

Ik ben verbaasd en bel, eerst krijg ik een bandje met kosten en dan moet ik de plaatsnaam vermelden. Dan nog een bandje en dan zijn alle medewerkers in gesprek. Na ca. 3 a 4 minuten krijg ik iemand aan de telefoon uit de regio.
De mevrouw die de telefoon opneemt heeft of een zware nacht achter de rug of is gedemotiveerd tot op het bot. De desinteresse druipt ervan af. Vol goede moed vertel ik haar dat ik de wijkagent wil spreken. “Waar gaat het over?” wordt er kil gevraagd. Ik vertel dat ik de wijkagent wil spreken ivm de aankomende zomer; in onze buurt houden mensen van een feestje en dat gaat vaak door tot in de late uurtjes waar we veel last van hebben. Dus wil ik met hem bespreken hoe dit aan te pakken. De mevrouw heeft een oplossing. Als er een feest is kan ik ’s nachts de politie bellen. Ik geef aan dat ik wil de-escaleren, niet escaleren en geen rijdende-rechter-praktijken wil.
Na wat heen en weer gepraat, of liever gezegd getouwtrek, vraag ik haar om mij door te verbinden met de wijkagent. Ze geeft me snibbig te kennen dat ze niet alle wijkagenten kent. Vol verbazing luister ik naar haar, heeft de politie geen internet? Of misschien lekker ouderwets een lijstje naast de telefoon? Via internet heb ik wél zijn naam en dat vertel ik haar. Ze is nu echt boos en vraagt me waarom ik haar dat niet eerder verteld heb(??)
Eindelijk verbindt ze me door. Na ca 4 minuten krijg ik haar terug aan de lijn en verteld ze me dat de wijkagent er niet is en dat hij vrijdagavond om 20.30 uur tijd voor mij heeft.  Het is dan donderdagochtend rond 9 uur. En nee ik kan geen belnotitie achterlaten.
Ik heb die vrijdagavond maar niet meer teruggebeld, ik had een feestje tot in de late uurtjes…..

Meneer Akerboom, wilt u meer weten over klantvriendelijk telefoneren of voor telefoontrainingen in uw organisatie? Kijk dan op www.calyxtraining.nl of bel me (Vera van Kampen) op 06 16244367.

Share