Is Ninja selling het antwoord op onze zesjes cultuur?

 

In Amerika is het tij gekeerd voor wat betreft het aan de man brengen van producten en diensten. Daar waar je vroeger een potentiële klant het snelst moest omturnen om zijn handtekening te zetten is er nu een soort van rust gekomen. Het credo is nu om de behoefte van de klant echt te zien, de persoon te observeren om te leren wat hem beweegt. Wat is iemands drive?
En dat is een zaak die we hier in het nuchtere Europa wel kunnen waarderen!

Wat is Ninja Selling en waar komt het vandaan?
In het oude Japan had de keizer de Samoeraivechters om hem en zijn rijk te beschermen. Deze Samoerai kregen een groot aanzien en daardoor werd hun ego na verloop van tijd groter. De keizer voelde zich niet meer echt veilig en durfde er niets over te zeggen, bang dat er een revolte zou ontstaan.
De tuiniers van de keizer waren zeer dienstbaar en trouw. Door deze tuiniers ’s nachts geruisloos te trainen in de gevechtskunst, kreeg de keizer een leger van gedienstige en trouwe beschermers om hem heen zonder grote ego’s.

Ninja Selling is afgeleid van de manier waarop een medewerker van een Amerikaans bedrijf geruisloos de hoogste omzetcijfers had behaald. Daarnaast had hij ook nog een normaal gezinsleven buiten het bedrijf. Zijn werkwijze was zo anders dan de standaard manier om de Amerikaanse droom te verwezenlijken, dat het al snel overgenomen werd door het gehele bedrijf. En al snel als een olievlek door Amerika ging, zie ook het boek Ninja Selling, subtle Skills. Big results van Larry Kendall.

Wat zijn globaal de principes van Ninja selling?
1. Stop met verkopen; iedereen wil kopen en we hebben allemaal een hekel om iets verkocht te krijgen.
2. Zet de klant centraal door te communiceren; wat is de motivatie van de klant, wat denkt hij, wat zijn zijn voorkeuren? Door vragen te stellen en echt geïnteresseerd te zijn krijg je een band met de klant en weet je wat hij wil.
3. Bouw een relatie op met de klant in iedere ontmoeting, hoe kort deze ontmoeting ook is.
4. Focus en werk aan je skills om bovenstaande in de praktijk te brengen.

Het lijkt gemakkelijk, maar in de praktijk zien we dat dit een cultuuromslag is. Veel medewerkers missen de topvaardigheden om echt naar de klant te luisteren en om echt geïnteresseerd te zijn. We gaan toch al snel praten over wat we allemaal kunnen betekenen voor de klant in plaats van nog beter te luisteren naar wat de klant nu echt wil.

Hier speelt de zesjes cultuur ons parten. Ook als het om professionele vaardigheden gaat, vinden wij goed al snel goed genoeg. Ninja selling leert ons verder dat het goed mogelijk is om de top te halen in je werk én een goede werk/privé balans te bewaren. In Nederland ervaren we dit vaak als tegenstrijdige belangen. Ninja selling leert ons dat dit prima samen kan. Niemand krijgt het echter cadeau. De weg naar topvaardigheden vergt veel aandacht, geduld en doorzettingsvermogen.

Nee, Ninja selling is zeker geen hype. Het is een uitstekende manier om de klant centraal te stellen en dat als vertrekpunt te nemen. Als de klant goed geholpen wordt, komt hij terug en vertelt hij dit door aan anderen en krijgt jouw bedrijf meer klanten! Mensen willen graag zakendoen met mensen die ze kennen, mogen en vertrouwen.

Ninja selling is veel meer dan wat hier staat, wil je meer weten en hoe je dit kunt toepassen in je bedrijf? Bel mij; Vera van Kampen van Calyx Training. Telefoonnummer 0343 430143. Of stuur een mail naar info@calyxtraining.nl wij helpen graag!

Share