Tips voor het inspreken van je voicemail


Heb jij weleens de voicemail van je telefoon beluisterd? En hoe was dat? Klonk het een beetje aardig, of verdient het nou niet echt de schoonheidsprijs? Is het een voicemail die jou helemaal vertegenwoordigt? Is het de eerste indruk die je bij je klant wilt neerleggen?Ook een voicemail op je telefoon is een visitekaartje en moet dus representatief zijn voor jou en jouw bedrijf.

Een directeur-eigenaar van een groothandel had zijn voicemail gewijzigd. Voorheen had hij een goed ingesproken voicemail met op de achtergrond een “vlot muziekje”. Goed gekozen voor zijn bedrijfstak. Alleen omdat zijn puberkinderen het maar een stomme, oubollige voicemail vonden, heeft hij het muziekje gewijzigd! Toch raar om naar puberkinderen te luisteren, zij zijn geen klant!

Tip 1: realiseer je voor wie je inspreekt. Met andere woorden, wie is je doelgroep?

Laatst dacht ik dat ik een bedrijf voor pedicures belde en kreeg ik een voicemail ingesproken door een kind. Het bleek dat de pedicure net oma was geworden en daar was ze helemaal vol van. Wil ik dat er iemand aan mijn voeten komt die meer oma dan professional is? Inspreken door kinderen is alleen leuk als je professioneel met kinderen werkt, bijvoorbeeld een directeur van een kinderdagverblijf of BSO.

Tip 2: Wat wil je uitstralen als bedrijf?

En dan heb je nog personen die het ‘eng’ vinden om een voicemail te maken. Deze worden ingesproken met een diepe zucht en op het einde van hun naam zakt de intonatie een paar octaven. Zelfs een goede volzin of aangeven wat je beroep of bedrijf is, is volgens hen niet nodig.

Tip 3: Maak een script en oefen dit voordat je inspreekt.

Er is ook nog een grote groep die niet bang is om in te spreken en doen dat ‘ff tussendoor’ Bijvoorbeeld als ze in de file staan. De autogeluiden voeren de boventoon en de rest van hun verhaal is bijna niet meer te horen.

Tip 3: neem de tijd en spreek de voicemail in een rustige omgeving in.

Bij grotere bedrijven denk je ‘dat ze het wel goed geregeld zullen hebben’. Helaas is het daar vaak een ratjetoe; de een spreekt keurig bedrijfsnaam, naam en wanneer teruggebeld zal worden in. De ander noemt alleen de voornaam. Juist grote bedrijven hebben een naam hoog te houden. Maak daarom een standaardscript of nog beter; laat iemand alle voicemails inspreken.

Tip 4: laat iemand met een heldere en duidelijke stem alle voicemails inspreken.

Een voicemail is de eerste kennismaking met jouw bedrijf, het geeft een eerste indruk; een visitekaartje. Het is van belang dat je voicemail de uitstraling krijgt die staat voor jouw bedrijf.

Wil je meer voicemailtips of telefoontrainingen in jouw organisatie? Kijk dan op www.calyxtraining.nl of bel mij, Vera van Kampen telefoonnummer 06 16244367

Share